A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #
The Best of Zagreb Jazz Quartet


Bookmark

Data

Released Veljača 1975
Format Kompilacije
Vrsta / Bop
Dodano Petak, 03 Ožujak 2023
Žanr Jazz
Length 43:57
Broj diskova 1
Edition date Rujan 2022
Država Hrvatska
Etiketa Alta / Croatia Records
Catalog Number ATLP 105
Edition details objavljeno: 22.2.1975. (izvorno); rujan 2022. (reizdanje); producent: Drago Diklić
Tags Croatia Records Drago Diklić ALTA Zagreb Jazz Quartet

Review

Glazba duboke imaginacije, osebujnosti i visoke estetike

Croatia Records je reizdao album “The Best of Zagreb Jazz Quartet”. Za novo CD izdanje masterirane su snimke s originalnog izdanja, odnosno ploče. Naime, prvotno je kao LP bio objavljen 1967. za Alta Music, diskogafsku kuću našeg poznatog pjevača i jazz saksofonista Drage Diklića. Radi se o kompilaciji koja ZJQ predstavlja u najboljem svjetlu. Snimke su ostvarene tijekom 1964. i 1965. u Zagrebu, Ljubljani i Heidelbergu, u posljednjem razdoblju djelovanja ovog, najvažnijeg jazz sastava u povijesti hrvatskog jazza. U tadašnjoj postavi Zagrebačkog jazz kvarteta svirali su vibrafonist Boško Petrović, pijanist Davor Kajfeš, kontrabasisti Miljenko Prohaska ili Krešimir Remeta te bubnjar Silvije Glojnarić.

Glazbena elegancija

U formaciji kvarteta snimili su skladbe “Arijana” Zlatka Kružića koja je na repertoaru kvarteta bila od samog početka, 1959., “Intima” Miljenka Prohaske, koja je nastala kasnije i postala velikim hitom hrvatskog jazza i himnom Zagrebačkog jazz kvarteta, kao i “In Walked Bud” Theloniousa Monka. Naime, osim skladbi članova sastava, na njihovom su repertoaru uvijek bili i jazz standardi, glazba na kojoj su stasali i koja im je zauvijek ostala važna. No oni su u njih uvijek, pa i u ovom slučaju, unosili karakter i prepoznatljicvost Zagrebačkog jazz kvarteta, i zato su bili originalni i osebujni. Upravo su taj svoj gipki i zvonki pristup sa čvrstim swingom ispoljili u izvedbi ove Monkove skladbe.

U ostalim izvedbama pridružili su im se gosti. U izvedbi skladbe “I Remember Clifford”, nježnoj baladi Bennyja Golsona pridružio im se Zagreb String Quartet: violinisti Josip Klima i Zlatko Balija, violist Dušan Stranić i violončelist Fred Kiefer. To je zapravo tek jedan od primjera njihove sklonosti klasičnoj glazbi.

Između ostalog tu su ljubav razvijali zahvaljujući američkom pijanistu i skladatelju Johnu Lewisu. Upravo je on bio ključna figura u glazbenim karijerama Boška Petrovića, ali i drugih članova Zagrebačkog jazz kvarteta, a poslije i drugih Petrovićevih suradnika. Ta je povezanost bila puno važnija od same suradnje. Naime, Petrović je bio kum na njegovom zagrebačkom vjenčanju, jer Lewis se oženio zagrepčankom Mirjanom Vrbanić. No, prije toga dolazio je nekoliko puta godišnje na desetak dana u Zagreb i pomagao našim jazzistima, savjetovao ih, instruirao, usmjeravao, ispravljao greške. U to doba, početkom 1960-ih, bila je to rijetka situacija jer europski glazbenici tada nisu mogli dobiti tako važnu poduku i to iz prve ruke, od onih koji su stvarali povijest te glazbe. Petrović je s Lewisom poslije svirao u raznim situacijama, u SAD-u, na Bledu, u Ljubljani, Beogradu, Zagrebu... Za ovaj album Diklić je odabrao izvedbu skladbe “I Love You Porgy” Georgea Gershwina u kojoj se ZJQ-u pridružio upravo John Lewis koji je prezentirao svoj šturi, ekonomičan pristup, kao i glazbenu eleganciju.

Blues naboj

U izvedbi skladbe “I Love You” Colea Portera gost je krilničar Art Farmer, liričar jazza koji se s Petrovićem družio i svirao s njim više od trideset godina. Razočaran statusom jazz glazbenika u Sjedinjenim Američkim Državama, Farmer je došao u Europu i prihvatio mjesto trubača, solista u Big Bandu ORF-a koji je tada vodio legendarni austrijski trombonist Erich Kleinschuster. Budući da se nastanio u Beču bila je to prilika da češće nastupa u Zagrebu te snima ploče i programe za HTV. Također sudjelovao je u čuvenim jam sessionima u ateljeu Toše Dapca. No, najvažnija je bila suradnja s Boškom i Zagrebačkim jazz kvintetom u kojem je Farmer zamijenio Ladislava Fidrija.

Posve drukčija situacija bila je vezana uz suradnju s pjevačem Big Joem Turnerom i trubačem Buckom Claytonom. Naime bila je to jednokratna suradnja, a u takvim situacijama najbolje se može procijeniti kvaliteta glazbenika. Također, važno je kad potvrda kvalitete stigne od uglednika te glazbe, autentičnog i cijenjenog jazz izvođača. Naime, prigodom jednog gostovanja u Zagrebu Buck Claytona i Big Joe Turner su sa Zagrebačkim jazz kvartetom snimili ploču koja je u Melody Makeru proglašena pločom mjeseca. Turner je pjevao u izvedbama skladbi “Fell so Fine” te u “Too Late, Too Late” u kojoj se pridružio i Clayton. Obje su izrazito filingaške izvedbe sa snažnim blues nabojem. U svojoj autobiografiji Buck Clayton je pisao o svojim uspomenama iz Zagreba te je istaknuo upravo Zagrebački jazz kvartet koji ga je iznenadio svojom kvalitetom. Napisao je da je u Jugoslaviji onog vremena najmanje očekivao da će naići na band s američkim feelingom za jazz.

Naravno, to možemo osjetiti slušajući ovu ploču, ali važnije je što glazbu Zagrebačkog jazz kvarteta možemo osjetiti kao djelo duboke imaginacije, osebujnosti i visoke estetike.

Davor Hrvoj, preuzeto iz Novog lista od 18. prosinca 2022.

Hits 1141

Posljednje predstavljeni jazz albumi

Posljednja 102

Izvještaji



Galerija fotografija: Opća opasnost nastupila u Sisku


Donkey Hot održali samostalan koncert u SAX!-u


Urban&4 uz gudački orkestar u Splitu


Jonathan u riječkom Pogonu kulture


The Boomtown Rats nastupili u Zagrebu


Galerija fotografija: Reper Iz Sobe + Beverly Brooks u Močvari


Rog u jazzu – Fanni Pósa Quartet u Lisinskom


Boris Štok nakon 9 godina u Vintageu


Izvrsna Josipa Lisac kao domaćica u Saxu


Ocean Of Another + Survived By Nothing u VIB-u


Sjajan nastup Roberta Fonsece u Kerempuhu


Glenn Miller Orchestra u Lisinskom


Widowspeak u Močvari - sjajna večer indie glazbe


Glazbeni dox - od Ryuichija Sakamota do Nicka Cavea


Drito X - večer 2.


Drugi dan Rock Massacre Festa


Krcata prva večer desetog Drito festivala


Prvi dan Rock Massacre festa u grunge tonu


CHUIte i poCHUite kako su CHUI osvojili Split